باسلام
من دنبال كتاب تاريخ معتزله مي گردم اگه ميتونيد منو راهنمايي كنيد
ممنون ميشم يا علي
تلفن 09354911433
سلام
باسلام خدمت همه دوستان و با تشكر از آقاي حميديه
با عرض سلام
ممنون از آقاي كرباسچي كه در اين جمع حضور پيدا كردتد.
بناي كار اين وبلاگ يك دوره آشنايي و فراگيري كلام معتزله است، كه در لابه لاي بحث، تاريخ آنها را هم مورد مطالعه قرار مي دهيم.
با سلام و احترام
تذكر كاملا موردي: نابساماني كتابخانه گروه،امري است نه مربوط به كمكاري اعضا و نه مربوط به از هم پاشيدگي يا چيزهايي از اين دست. وضعيت كاملا مربوط به موسسه و حوزه و روابط سياسي پيچيده اي است كه بر عهده بنده بگذاريد تا به درستي و تاني حلش كنيم نه با تندي و ناسنجيدگي كه منجر به مشكلات ديگري شود. با تشكر. نااميد نشويد هرگز.
سلام عليكم
با احترام و تواضع نسبت به همه دوستان و اعضاء گروه
جناب آقاي عامري مطالبي را متذكر شدند هر چند اين فضا فضايي علمي است و شايد بهتر باشد خيلي به امور ديگر نپردازيم اما از آنجا كه پيش كشيدن اين مساله مربوط است به گروه و ممكن است وضعيت علمي گروه را تحت الشعاع قرار دهد، لازم است به نكاتي اشاره نمايم. اولا بنده باز تاكيد ميكنم هر كس به فكر خويش است در مورد اين سخن جناب آقاي عامري كه بيان فرمودهاند (همه به فكر هستند)، بايد بگويم، صرف به فكر بودن و اقدام عملي موثر نكردن فايده اي ندارد اينكه همه اظهار تاسف كنيم اما هر كس به فكر خود باشد به دنبال كار خود برود از برنامه و وقت خود نگذرد براي رسيدگي به كار گروه اين يعني به فكر خود بودن و عدم اهتمام جدي نسبت به رفع مشكلات گروه، اكنون قريب يك ماه است كه از سفر مشهد برگشتهايم اما هنوز...
ثانيا بنده منكر زحمات كساني كه صادقانه براي گروه زحمت كشيده اند نيستم بلكه سخن بنده اين است كه بايد در اين مواقع كه مشكلي پيش مي آيد همه با هم بسيجي وار پاي كار بوده و مشكل را حل كنيم نه اينكه اگر كسي از روي دلسوزي و درد نقد دروني ميكند او را منشاء اختلاف بدانيم و به افراط و بزركنمايي مشكلات محكوم نماييم البته بنده چندي پيش نسبت به روند گروه انتقاداتي داشتم و نسبت به آينده گروه اعلام خطر كرده بودم اما ظاهرا جدي گرفته نشد و انگهايي هم به بنده نسبت داده شد كه لازم به ذكر نيست اميد است اين بار انتقادات درون گروهي ما نتيجه بخش باشد هر چند ممكن است به مذاق برخي خوش نيايد و ...
خوشحاليم كه آقا خسروي هم در اين جمع حضور دارند.
در مورد نزديكي متعزله بغداد به شيعه اين نكته شايد جتالب باشد ابن قبه شاگرد ابولقاسم كعبي پس چند رساله كه در واقع مناظره اي مكتوب درباره امامت بود شيعه شده است. (همان ابن قبه معروف كه شبهه عمل به ظن او در اصول مرح مي گردد)
اما در مورد مطالب آقاي خاني
از اسامي اي كه در اين وبلاگ آمده است تقريبا همگي براي گروه زحمتهاي زيادي كشيده اند. بيشتر از همه خود حاج آقا.
رفت و آمدهاي جناب حمداللهي به وزارت ارشاد هنز به ياد ها مانده رفت و آمد ايشان به نمايشگاه كتاب براي انتخاب و خريد كتاب به همراه دوستان ديگر و . . . زحمتهاي آقاي احمدي كه نياز به گفتن ندارد. وقتي كه جناب ميرعزيزي براي سايت گذاشته ممكن است به چشم نيايد ولي انصافا نفس گير است. برادر مقصود علي كه مسئول گروه بوده و زحمات فراواني كشيده است . حضرت عالي هم كه دو سه بار كتابخانه گروه را بر پاكرديد ! همين طور است ساير دوستان حالا به خاطر يكي دو نفر نمي توان گفت هر كس به فكر خويش است. ممكن است در برحه اي از زمان مشكلي پيش بيايد ولي نمي توان اين طور نيام نقد بر همه كشيد. وضعيت كتابخانه هم اكنون در حالي پيش آمد كه درگير تعويض مسئول گروهيم رفتيم مشهد و... و يك اتفاق عجيب و شوك آور بود لذا به نظرم همه به فكر هستيم ممكن است يكي كمتر يكي بيشتر خيلي از دوستان هم بودند كه براي گروه زحمت كشيدند و اينك بين ما نيستند مثل احمد ميرزايي ياسر ابراهيمي علي آيتي و .. شادي روح آنها هم صلوات!!
با سلام محضر استاد گرانقدر جناب آقاي حميديه
نيز سلام و ادب خدمت تمام دوستان معظم
با مطالعه مطالب دوستان هويدا شد استاد محترم و برخي از دوستان از عدم حضور بنده و برخي ديگر از دوستان در مباحث اظهار تعجب و ... ميكنند منتهي بنده علت عدم حضور خود را به جناب آقاي احمدي عرض كردم و البته ترجيح ميدادم بطور عمومي بين اعضاء مطرح نشود لكن اكنون ظاهرا صلاح بر اين است كه مطرح كنم البته اگر مديريت سايت صلاح ميداند منتشر كند و الا مخطب اصلي بنده استاد بزرگوار آقاي حميديه است و اميدوارم سوء برداشت نشود و انتقاد حقير زمينه ساز رفع مشكلات موجود باشد
صادقانه عرض مي كنم عدم شركت بنده در مباحث - اگر چه موجب ناراحتي بنده است و از منافع كثير اين دوره درس محروم مي شوم- لكن جنبه اعتراضي دارد يعني بنده به بي تفاوتي (عملي) برخي اعضا نسبت به وضعيت اسفبار فعلي گروه معترضم چرا كسي به دنبال رفع مشكل گروه نيست كتب گروه كه با زحمت حاج آقاي حميديه و برخي دوستان از جمله جناب احمدي و ديگران تهيه شده در معرض از بين رفتن است بهتر است بياييد و ببينيد. چرا كسي به فكر نيست؟ آيا مي توان بدون استفاده از منابع مطالعاتي موجود در كتابخانه بيان كه به بحث معتزله مربوط است در بحث شركت كرد يا بهتر است وضعيت كتابخانه روشن شود و محيطي آرام براي مطالعه و تحقيق بوجود آيد و ثمرات مطالعات به بحث گذارده شود؟ چرا بايد زحمت سخت افزاري گروه تنها به دوش چند نفر باشد و برخي تنها به بهره برداري از زحمات ديگران بپردازند؟ مسماي حقيقي واژه گروه زماني محقق ميشود كه همه اعضاء در خوشيها و ناخوشيهاي گروه كنار هم بوده و به رفع مشكلات گروه بپردازند. به نظرم بعد راه و عدم حضور در اين حوزه نمي تواند دليل مناسبي براي اين بي تفاوتي باشد. بنده بدون كوچكترين اغراق و با كمال ادب و احترام و تواضع خدمت استاد گرانقدر جناب استاد حميديه عرض ميكنم روند كنوني گروه به نظر حقير مطلوب نيست و جذب افراد جديد شديدا احساس ميشود و اين مهم دست نمييابد جز با حضور و اهتمام همه دوستان (تاكيد مي كنم همه اعضاء گروه بدون هيچ استثنايي) نسبت به رفع مشكلات موجود و برنامه ريزي جهت ارتقاء فعاليتهاي علمي پژوهشي گروه
البته به نظر حقير اين انتظار كه برخي به رفع اين مشكلات اقدام كنند و برخي به دلايل و توجيهاتي كه لازم به ذكر نيست خود را كنار كشيده و تنها به استفاده از منافع گروه اهتمام داشته باشند ابدا صحيح نيست
و بنده هر چند مي توانستم شخصا به رفع مشكل فعلي گروه اقدام كنم اما چون هر كس به فكر خويش است بنده هم ترجيح دادم به فكر خويش باشم و مطالعات و تحقيقات مورد نظرم را شخصا پيگيري كنم آرام آرام اين نتيجه در ذهن حقير دارد نقش ميبندد كه كار گروهي در حوزه نه تنها مشكل بلكه محال است به جهت اينكه ... حال اگر صلاح بر اين بود كه مشكلات با حضور و اهتمام همه دوستان حل شود ان شاء الله بنده هم در مباحث شركت خواهم كرد و الا ترجيح ميدهم خود را از اين خير كثير محروم كنم البته ميدانم حضور بنده در مباحث هم خيلي به رونق بحث شما كمكي نميكند تا عدم حضور بنده خلل محسوب شود.
اگر كلام بنده كمي تند بود حمل بر درد انباشته بر دلم كنيد قصد بي ادبي نداشتم
با تشكر از همه
ممنون از حاج آقا
شيخ مفيد درباره اين تفاوت، رساله تحت عنوان «الرساله المقنعه في وفاق البغداديين من المعتزله» دارند ضمنا در اوائل المقالات نيز به اين مطلب اشاره هايي دارند