سلام
فرداي درسي كي خواهد آمد؟
سلام عليكم
به نظرم اسن وبلاگ نياز به اين همه نويسنده ندارد! ك يوزر نيم براي ماتن يكي هم براي محشي محترم كافي است.
در ضمن در قسمت كلمات كليدي ماتن درج كند متن
و محشي محترم نيز درج كند شرح!
با سلام حضور استاد گرامي حاج آقاي حميديه و دوستان گرامي
استفاده كرديم
متشكر
منصوري
ممنون از آقاي حميديه
با سلام و عرض پوزش از تاخير. درباره پيشينه معتزله و حسن بصري سخن بسيار است كه انشاالله به زودي خواهم آورد.
اما علت و نياز خواندن كلام معتزلي: دو علت عمده در اين زمينه وجود دارد:
1- تشحيذ ذهن در مسائل كلامي از طريق تسلط بر پيشينه بحثها و نوع و متد متكلمين در بحثها: ببينيد شما ممكن است از يك استاد فقه و اصول، شرحي بر يك جمله كوتاه رسائل يا مكاسب بشنويد كه شما را متعجب كند از عمق اين جمله و اينكه چقدر مطلب در آن بوده است كه شما از آن غافل بوده ايد. اين به دليل آن است كه پشت پرده وسابقه بحثها و دعواها و جدالها را نميدانستيد. اين استاد فقه و اصول از آن پيشينه خبر كامل دارد. لذا بايد گفت ديرينه شناسي مباحث همواره يك چشم انداز روشن و كامل در اختيار پژوهشگر قرار ميدهد
2-الهام گرفتن براي رسيدن به حق: بالاخره ميراث عظيمي كه ساليان سال، توسط انديشمندان اسلامي ايجاد شده است نميتواند خالي از نقاط قوت و ثقل باشد و اگر شخص با نگاه منطقي و با اطلاع اجمالي از مباحث نوين الهياتي و شبهات متداول امروز به سراغ ميراث كهن برود، ميتواند به گوهرهايي دست يابد. شاهدش كتب تحقيقي زيادي است كه بر اساس ميراث كهن علمي براي پاسخ به مسائل جديد نوشته شده است.
بله، ايشان همان عليرضا منصوري هستند.
اين مساله رو بايد زودتر مي پرسيدم كه خواندن شرح اصول خمسه و يا عقايد معتزلي چرا؟ در مورد كاربرد اين مساله اگر استاد حميديه توضيحي دارند ممنون ميشم بفرمايند.
حلول ماه مبارك رمضان را تبريك مي گويم .
بر قرار باشيد
با سلام
متشكر ار راه اندازي
يادم هست كه در مشهد حاج آقاي حميديه مطلبي رو فرمودند:
در مورد معتزله بايد دو دوران مورد توجه قرار بگيرد اول دوره نهفته (وجود افكار و زمينه هاي شروع اين مكتب، كه از اين رو لازم است يك دوره تاريخ خلفا و مكاتب قبلي مانند قدريه و مرجئه بازخواني شود) دوم دوره به فعل رسيدن كه از زمان كناره گيري واصل شروع شده.
در مورد دوره اول مثلا معبد جهني و غيلان دمشقي از شاگردان حسن بصري بوده و يا واصل دايي ابوهاشم بن محمد حنفيه بوده و حتي گفته شده كه تحت نظر اين دو تعليم ديده است.